Oprava předního stěhu

13.09.2022

Naše loď je vybavena dvěma stěhy, z nichž ten vnější je upevněn na konci bowspritu a ten vnitřní před víko chain lockeru. Zevnitř je stěh upevněn komplikovanou konstrukcí- nosníkem vlaminovaným zevnitř do prostoru chain lockeru, resp. do přídě. Už ve Španělsku jsme zjistili, že nosníček je bůhví proč vyroben částečně z nerezu a částečně z běžné oceli. Nerezový se jevil pouze trojúhelníkový spoj mezi horní výztuží a vlaminovaným dvojitým křížem. Byl to jediný díl, který nebyl shnilý na troud.

Když Pavel vjel kotoučem flexy do laminátu, aby odhalil očekávatelně příšerný stav, pokryl se celý prostor (včetně Pavla) během několika sekund vrstvou laminátového prachu. Pod laminátem se skrývaly vrstvy rzi a výztuha byla ve stavu odpovídajícím nálezům ze Sutton Hoo. Vyrýpali jsme a odbrousili zbytky totálně zrezlé konstrukce, jejíž základní tvar se nám podařilo zachránit, aby podle něj Pavel opět uplatněním svého tvůrčího génia vytvořil papírový model.

Vrchní desku jsme nahradili 6mm nerezovým plechem importovaným ze střední Evropy a jakýmsi černokněžným procesem Pavel určil úhel mezi vrchní deskou a vlaminovanou výztuhou. Celý projekt jsme zadali na doporučení našeho znalce místních poměrů specialistovi na nerez, panu Seremetisovi. Ten k nám promptně vyslal svého pohůnka, který za uznalého pokyvování hlavou provedl inspekci prostoru přídě a papírového modelu, spolu se zbytky původní konstrukce dávající představu o úhlech vzájemného postavení jednotlivých konstrukčních prvků. Pranic jsem nevěřil, že by mohlo z jeho snahy vzejít cokoli použitelného namísto původní výztuhy.

K našemu překvapení však jen s několikadenním zpožděním a za nicotnou úhradu několika desítek euro dorazil mladý muž do maríny s vzájemně přibodovanými díly, které k mému úžasu a překvapení byvše přiloženy do prostoru ukázaly se býti tvarově zcela odpovídajícími. 

Nastal čas opatřit specialistu na laminování, k čemuž nám byl doporučen pan Haris, navzdory anglicky znějícímu jménu pravý Řek. Dílo obhlédl a prohlásil, že jsme úplně hloupí a měli jsme příď provrtat a zajistit stěh nosníkem upevněným zvenčí na hraně přídě. Ujistili jsme jej, že máme vše dobře rozmyšleno a od něj neočekáváme politická rozhodnutí, ale práci s epoxidem. Poté blahosklonně sdělil, že celou věc provede velmi levně, za pouhých 450 Euro. Nakonec se dostavil se všemi potřebami, nakapal do hrnce vinylesteru několik kapek katalyzátoru a jal se laminovati. Druhý den byl povrch stále lepkavý a my seznali, že krycí vrstva je přibližně poloviční ve srovnání s původní. Reklamační telefonát byl téměř prost invektiv. Dozvěděli jsme se, že ničemu nerozumíme, a že věda říká, že vinylesteru postačí málo. Nakonec naše naléhání nevydržel a dostavil se s dalšími vrstvami skelné tkaniny a se svým synem, aby své dílo dokončil k naší spokojenosti.

Nakonec jsme prožili s Pavlem veselé dopoledne plné pokusů o naladění stěhu a jeho montáž s vhodným předpětím, které mělo přibližně odpovídat předpětí stěhu předního. Až když bylo vše hotovo, jsme objevili manuál Harken, ve kterém jsme zjistilii, jak jsme měli správně furling nastavit do prodlouženého stavu pro montáž.



© 2022 Classic-Sailing Praha. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky